طراحی رابط کاربری یا UI چیست

طراحی رابط کاربری یا UI چیست

محتوای این مقاله دیجیتال مارکتینگ اکسین

اگر با وب سایت و طراحی سایت آشنا باشید، به طور قطع می دانید که UI  و UX به چه کلماتی گفته می شوند. گاهی این دو واژه به اشتباه به جای هم به کار برده می شوند. اما طراحی رابط کاربری یا UI چیست در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. UI به معنای رابط کاربری است.

رابط کاربری یا UI چیست؟

طراحی رابط کاربری یا UI چیست؟  UI به نحوه طراحی یک وب سایت گفته می شود. اینکه چه دکمه ای به چه شکلی و در کجای صفحه قرار بگیرند. با استفاده از این علم می توان تشخیص داد که کاربران از چه نوع طراحی خوششان می آید تا بتوان از آن استفاده نمود. به عنوان مثال کاربران معمولا از پر کردن فرم خوششان نمی آید، با استفاده از UI یا طراحی رابط کاربری می توانید این فرم ها را به گونه ای طراحی کنید که مورد توجه و استقبال کاربران قرار بگیرد و با اشتیاق آنها را پر کند.

ui design چیست

طراحی رابط کاربری یا UI چیست ؟ UI به شکل ظاهری یک وب سایت گفته می شود و مخفف کلمه User Interface است. یکی از اصطلاحات رایج در دانش سئو که می توان گفت یکی از ارکان اصلی سئو نیز می باشد؛ رابط کاربری است. رابط کاربری در واقع همانند ظاهر فروشگاه است. هر چقدر این طراحی جذاب تر و زیباتر باشد، کاربران بیشتری را به سمت سایت جذب کرده و نرخ کلیک سایت افزایش می یابد.

ui design
ui چیست

به کسی که کار طراحی رابط کاربری را انجام می دهد، ui design یا ui designer  می گویند. در این علم به روانشناسی رنگ ها، چیدمان، نحوه نمایش خطاها و به طور کلی ظاهر هر وب سایت که توسط کاربر قابل مشاهده است، اهمیت داده می شود. یکی از قسمت های مهم پروژه های وب سایت همین بخش طراحی است که اگر به بهترین شکل و طبق نظر کاربر انجام شود، می تواند کاربران بسیاری را به وب سایت جذب کند. اگر می خواهید وارد این حرفه شوید باید با زبان های برنامه نویسی مانند؛ Jquery, Css, Htmal ، جاوا اسکریپت و نرم افزار فوتوشاپ آشنایی داشته باشید و یاد بگیرید.

مراحل طراحی رابط کاربری UI

مراحل طراحی UI
مراحل طراحی رابط کاربری

از مراحل تاثیر گذار در رتبه یک وب سایت و قرار گرفتن آن در صفحه اول گوگل طراحی کاربری مناسب است. برای پاسخ دادن به سوال طراحی رابط کاربری یا UI چیست باید مراحل رابط کاربری را به خوبی بدانیم و با آنها آشنایی داشته باشیم. این مراحل عبارتند از؛ بررسی پروژه وب و نیازسنجی آن، ارائه طرح اولیه به مشتری، اعمال تغییرات خواسته شده مشتری، انتخاب رنگ سازمانی و دادن اطلاعات لازم پروژه به مشتری، تسویه و تحویل دادن پروژه به مشتری.

دلیل اهمیت طراحی رابط کاربری یا UI چیست

طراحی رابط کاربری یا UI چیست ؟ در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم و در این بخش به بررسی به بررسی دلیل اهمیت رابط کاربری خواهیم پرداخت. یک رابط کاربری خوب، باید بتواند کاربران بالقوه وب سایت را به خریدار یا کاربر همیشگی تبدیل کند. به عبارتی می توان گفت، رابط تعاملی بین کاربر و وب سایت همان UI  است. هدف اصلی UI یک سایت روی زیباسازی یک وب سایت است و کاربر بایستی از ظاهر سایت راضی باشد. هرچقدر که طراح رابط کاربری یک وب سایت حرفه ای تر باشد، بهتر می داند که کاربران چه توقعی از وب سایت دارند، ظاهر بهتری را برای وب سایت طراحی کرده و موفق تر عمل کند.

طراحی UI چه بخش هایی را شامل می شود؟

طراحی UI شامل چه بخش هایی است؟
بخش های طراحی UI

در این قسمت از مقاله طراحی رابط کاربری یا UI چیست به بررسی بخش هایی که برای این کار لازم است می پردازیم:

طراحی گرافیکی

طراحی گرافیکی در وب سایت مربوط به بخش های بصری مانند؛ طراحی عکس ها، تصاویر متحرک، موشن گرافی و …. از طریق ترکیب هنرمندانه این ابزارها با هم هستند.

رنگ بندی و هویت بصری

رنگ‌بندی و هویت بصری در رابط کاربری وب سایت، اثرات بسیار مهمی بر تجربه کاربری و ارتباط با کاربران دارد. رنگ‌ها به عنوان ابزار بصری، احساسات و انطباق را تحت تأثیر قرار می‌دهند. استفاده مناسب از رنگ‌ها می‌تواند حس و حال مورد نظر را به کاربر انتقال داده و شناخت برند را تقویت کند. هماهنگی در انتخاب رنگ‌ها بهبود میزان خوانایی محتوا، ناوبری ساده‌تر، تمایز بیشتر اجزای وب سایت و نشان دادن ویژگی‌ها و اهداف برند را فراهم می‌کند. همچنین، هویت بصری قوی، برند را به کاربران معرفی کرده و اعتماد آنها را به وب سایت افزایش می‌دهد.

تایپوگرافی

تایپوگرافی، به‌عنوان یک عنصر کلیدی در رابط کاربری وب سایت، تأثیر بسیار مهمی دارد. صحیح و جذاب بودن تایپوگرافی به کاربران انطباق بیشتری ایجاد می‌کند و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد. یک تایپوگرافی خوب باید خوانا و قابل خواندن باشد، اندازه و فاصله حروف مناسبی داشته باشد و هماهنگی در استفاده از فونت‌ها و رنگ‌ها را داشته باشد. با استفاده از تایپوگرافی مناسب، متن‌ها قابلیت خوانایی بیشتری پیدا می‌کنند، اطلاعات را بهتر منتقل می‌کنند و استحکام بصری را تقویت می‌کنند. در کل، تایپوگرافی باعث بهبود زیبایی، قابلیت استفاده و فهم بهتر محتوا در وب سایت می‌شود.

طراحی دیداری

اولین بخشی که کاربر یک وب سایت از طریق آن با وب سایت ارتباط برقرار می کند، از طریق حس دیداری است. پس این بخش طراحی دیداری از اهمیت فوق العاده ای در طراحی وب سایت یرخوردار است. اگر وب سایت شما از رابط کاربری خوبی برخوردار نباشد، ممکن است کاربران خود را از دست بدهید.

سخن نهایی درباره UI چیست

در این مقاله به بررسی طراحی رابط کاربری یا UI چیست پرداختیم. امیدواریم که تا حدودی توانسته باشیم انتظارات شما را در این زمینه برآورده کرده باشیم. در واقع طراحی رابط کاربری یا UI از مهم ترین مواردی است که در طراحی یک وب سایت، بازی های کامپیوتری، اپلیکیشن ها، نرم افزارها و… رعایت نمود. در واقع این رابطه، تعامل بین کاربر و وب سایت است. پس این طراحی باید در جهت رضایت کاربر باشد تا بتوان گفت وب سایت از طراحی رابط کاربری یا UI خوبی برخوردار است.

سوالات متداول در مورد طراحی رابط کاربری یا UI چیست

  1. آیا استفاده کردن از دارک مود یا تاریک شدن صفحه وب سایت در شب برای استفاده کاربران بهتر است؟
    برای سایت هایی که بیشتر کاربرانشان شب ها آنلاین هستند، دارک مود گزینه بسیار خوبی است.
  2. آیا ابزاری برای تحلیل  UI وب سایت وجود دارد؟
    بله ابزارهایی که متعلق به خود گوگل هستند، مانند google lighthouse  برای تحلیل وب سایت مورد استفاده هستند.
  3. آیا طراحی ظاهری اپلیکیشن ها نیز شامل علم UI design می شوند؟
    بله هرچیزی که به ظاهر وب سایت یا اپلیکیشن ها و حتی بازی های کامپیوتری و… مربوط باشد، شامل این علم هستند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top